شادی اونقدر شکلای مختلفی داره که ارائه تعریف مشخصی از اون سخته. اما از طرف دیگه، تشخیص ناراحتی آسونه. وقتی کسی رو می ببینن، بی معطلی می فهمید که ناراحته یا نه. وقتی غم و ناراحتی شما رو محاصره می کنه، به طور حتم متوجه اش میشید. ناراحتی واسه هر کسی که دور و بر شماس هم مهلکه، درست مثل اثر دود سیگار روی دور و بریا. در مطالعه معروف تِرمن در دانشگاه استنفورد، به مدت ۸ سال افرادی رو تحت نظر گرفتن و در آخر به این نتیجه رسیدن که حضور در دور افراد ناراحت با سلامت کمتر و طول عمر کوتاه تر رابطه داره. در این مقاله با ۱۰ عادت مشترک آدمایی آشنا میشید که هیچوقت خوشحال نیستن.شادی خیلی کمتر از چیزی که فکرش رو می کنین با شرایط زندگی در ارتباطه. تحقیقی در دانشگاه ایلینویز نشون داد افرادی که درآمد بالایی (بیشتر از ۱۰ میلیون دلار در سال) دارن، تنها کمی از متوسط شادیِ افرادی که براشون کار می کنن خوشحال تر هستن. شادی رابطه زیادی به شرایط زندگی نداره بلکه تحت کنترل خود شماس. واقعا محصول عادتا و نگاه شما به زندگیه. روان شناسای دانشگاه کالیفرنیا که روی شادی مطالعه می کردن، فهمیدن ژنتیک و شرایط زندگی تنها حدود ۵۰ درصد از شادی فرد رو رقم میزنن. بقیه اش بر عهده ی خود فرده. بنجامین فرانکلین هم گفته مشهوری در این مورد داره:

قانون تنها حقِ دنبال کردن شادی رو به مردم می ده، اما رسیدن بهش بر عهده ی خودتونه.

حضور در کنار افراد ناراحت خیلی سخته چه برسه به اینکه با اونا کار هم بکنیم. ناراحتی مردم رو از شما دور می کنه، چرخه معیوبی ایجاد می کنه که جلوی شما رو میگیره تا نتونین به چیزی که توانایی اش رو دارین برسین.

عادتای موجب ناراحتی

درصد بالایی از ناراحتیِ آدم با عادت هاش (فکری و عملی) شکل میگیره. باید از نزدیک مراقب اونا باشین تا شما رو به طرف پرتگاه نکشند. اما بعضی عادتا هستن که بیشتر از بقیه باعث ناراحتی می شن. شما باید در برخورد با این ۱۰ عادت که بدترین تاثیرها رو دارن، بسیار احتیاط کنین. به دقت مراقب خودتون باشین تا این موارد تبدیل به عادت هاتون نشن.

در انتظار آینده ماندن

یکی از عادی ترین عادتای موجب ناراحتی که ممکنه گرفتارش شید، اینه که به خودتون بگید: «وقتی خوشحال میشم که…». شاید این جمله خود رو با ارتقای سِمت یا حقوق بیشتر یا ایجاد یک رابطه جدید تموم کنین. اما اینکه جمله رو چه جوری تموم می کنین اهمیتی نداره؛ مسئله اینجاست که این جمله تاکید زیادی روی شرایط می کنه و بهبود شرایط، حتما باعث شادی نمی شه. زمان خود رو در انتظار واسه چیزی که ثابت شده تاثیری روی حال تون نداره هدر ندین. به جای اون، روی خوشحال بودن تمرکز کنین. واقعیت اینه که هیچ تضمینی واسه آینده وجود نداره.

توجه بیشتر از اندازه به مادیات

۱۰ عادت مشترک آدم هایی که هیچ وقت خوشحال نیستن آموزشی

افرادی که در فقر شدید زندگی می کنن، وقتی شرایط مالی شون بهتر می شه، افزایش نشاط زیادی رو تجربه می کنن، اما پس از درآمدی بیشتر از ۲۰ هزار دلار در سال، این افزایش به سرعت رو به کاهش می ذاره. تحقیقای زیادی وجود دارن که نشون میدن چیزای مادی آدم رو خوشحال نمی کنن. وقتی عادت می کنین همیشه دنبال مادیات باشین، به احتمال زیاد ناراحت میشید چون اون طرف اون ناامیدی که به محض رسیدن به اونا تجربه می کنین، متوجه میشید واسه رسیدن به اونا، چیزای حقیقی رو که می تونستن شادتان کنن رو هم فدا کردین، چیزایی مثل دوستان و خونواده و خوشگذرانی و… .

۱۰ عادت مشترک آدم هایی که هیچ وقت خوشحال نیستن آموزشی

ماندن در خونه

زمانی که احساس ناراحتی می کنین، وسوسه میشید از بقیه دوری کنین. این اشتباه بزرگیه، چون ایجاد روابط اجتماعی اثر فوق العاده ای روی حالتون داره؛ حتی زمانی که از اون لذت نمی برین. همه ما اون روزهایی رو که فقط می خواهیم پتو رو روی سرتون بکشیم و با هیچکی هم صحبت نکنیم تجربه کردیم. اما باید بدونین به محض اینکه این کار رو انجام میدید، حالتون بدتر می شه. وقتی ناراحتی می خواد شما رو از جمع دور کنه، خودتون رو مجبور کنین که برید بیرون و با بقیه رفت و اومد کنین. اون موقعه که سریع متوجه اثر اون میشید.

خود رو قربونی شرایط دانستن

افراد ناراحت معمولا این باور رو پیش فرض قرار میدن که زندگی هم سخته و هم خارج از کنترل. اونا فکر می کنن سرنوشت اونا رو به هر طرف که بخواد می کشه و از دست شون هیچ کاری بر نمیاد. مشکلِ این فلسفه اینه که حس ناتوانی رو پرورش می ده و افرادی که احساس ناتوانی می کنن، امکان نداره قدمی در جهت بهبود امور بردارن. با اینکه به طور قطع واسه هر کسی پیش میاد که هر چند وقت یک بار این احساس رو تجربه کنه، اما مشکل از جایی شروع می شه که اجازه میدید این حس و حال روی دیدتون نسبت به زندگی اثر بزاره. شما تنها آدمی نیستین که در زندگی مشکل و مسئله داره، ولی تا زمانی که رو به جلو حرکت می کنین، کنترل آینده رو در دست دارین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ عادتی که آدم های دوست داشتنی دارن

بدبین بودن

هیچ چیزی مثل بدبینی ناراحتی رو تقویت نمی کنه. نگاه بدبینانه جدا از اینکه اینکه حالتون رو بد می کنه، به پیشگویی از آینده هم تبدیل می شه. بدیهیه که اگه انتظار اتفاقات بد رو بکشین، به احتمال زیاد اتفاقات بد هم براتون پیش بین. خلاصی از افکار بدبینانه سخته. راه حل اینه که ببینین این افکار چقدر غیرمنطقی هستن. خود رو مقید کنین که به حقایق توجه کنین و اون وقته که می بینین رویدادها حتی یک ذره هم بهش بدی که فکر می کنین نیستن.

شاکی بودن

۱۰ عادت مشترک آدم هایی که هیچ وقت خوشحال نیستن آموزشی

خودِ شکایت کردن هم به اندازه رفتاری که باعثش شده، آزاردهندهه. شکایت کردن رفتاریه که خودشو تقویت می کنه. وقتی همیشه درباره اینکه چقدر همه چیز بده حرف میزنین و پس بهش فکر هم می کنین، واقعا روی باورهای منفی خود تاکیدِ دوباره می کنین. هر چند حرف زدن درباره چیزایی که اذیت تون می کنن می تونه کمک کنه احساس بهتری داشته باشین، اما بین شکایتی که حال آدم رو خوب می کنه با شکایتی که ناراحتی رو تقویت می کنه، مرز باریکی هست. شکایت کردن جدای از اینکه ناراحت تون می کنه، باعث می شه بقیه هم از شما دور شن.

بزرگ نشون دادن

هر کسی مشکلات خودشو داره. فرق اینجاست که افراد خوشحال مشکلات رو همونجوریکه هستن می بینن، به شکل مسئله های موقتی. اما افراد ناراحت هر چیزی رو با دید منفی نگاه می کنن تا به خود و بقیه ثابت کنن که سرنوشت اونا رو به هر سو که بخواد میکشونه. فرد موفق هم اگه مشکلی در راه کارش باشه ناراحت می شه، اما اینطور بهش نگاه می کنه: «عجب دردسری شد، اما بازم خدا رو شکر که مشکل جدی تری پیش نیومد.» از طرف دیگه، فرد ناراحت این مشکل رو اثباتی بر این قضیه در نظر میگیره که روز، هفته، ماه یا حتی کل زندگی اش محکوم به فناست!

ندیده گرفتن مشکلات

افراد خوشحال مسئول اعمال خودشون هستن. وقتی اشتباهی می کنن، مسئولیتش رو بر عهده می گیرن. اما افراد ناراحت مشکلات و اشتباهات رو تهدیدکننده میدونن و پس سعی می کنن اونا رو مخفی کنن. وقتی مشکلات رو در کل ندیده می گیریم، اونا بزرگ و بزرگ تر می شن. هر چقدر کمتر درباره مشکلی اقدام کنین، بیشتر مثل این می مونه که اصلا نمی شه کاری درباره اش انجام داد، بعد هم می رسین به همون حس قربونی بودن.

درجا زدن

افراد ناراحت بدبین هستن و احساس می کنن روی زندگی شون کنترلی ندارن، بخاطر این تمایل دارن عقب بشینن و صبر کنن تا سرنوشت زندگی شون رو رقم بزنه. اونا به جای اونکه هدف تعیین کنن، سعی کنن و زندگی رو بهتر کنن، همیشه درجا میزنن و بعد هم تعجب می کنن که به چه دلیل هیچ چیزی تغییر نمی کنه.

چشم و هم چشمی

حسادت و ناراحتی با شادی موافق نیستن. پس اگه جزو اون دسته افرادی هستین که همیشه خود رو با بقیه مقایسه می کنن، وقتشه که این کار رو متوقف کنین. در یک تحقیق، بیشتر افراد مورد مطالعه گفتن که با درآمد کمتر مشکلی ندارن، اما به شرطی که بقیه هم درآمد کمتری داشته باشن! نسبت به اینجور تفکری با احتیاط باشین چراکه نه تنها شما رو خوشحال نمی کنه، بلکه بیشتر اثر عکس هم داره.

کلام پایانی

یکی از بزرگترین لطفایی که در حق خودتون می تونین انجام بدین، اینه که عادت هاتون رو در جهت خوشحال تر شدن تغییر بدین. اما این تغییر، اهمیت دیگری هم داره: در دست گرفتن کنترل شادی، کسائی که در دور شمان رو هم خوشحال تر می کنه.

منبع : Linkedin

 


دسته‌ها: آموزشی