اگه می خواید ببینین که واسه بالا بردن کیفیت زندگی چیکار باید کرد، اول به این داستان توجه کنین؛ هانس کریستین اندرسن داستانی داره به نام «کفشای قرمز». شخصیت اصلی این داستان، دختر جوانیه که روزی کفشای قرمزی رو می بینه و دلش می خواد اونا رو داشته باشه. زن سن بالا نابینایی که سرپرستی اونو به عهده داره، با پوشیدن کفش قرمز مخالفه. دخترک از نابینایی زن استفاده (شاید هم سوءاستفاده!) می کنه و کفشا رو می خره. شیفتگی دختر نسبت به کفشای قرمز، اون قدر زیاده که اونا از هر چیز دیگری در زندگی براش مهم تر می شن. اما سرنوشت با دخترک همراه نبود. دختر می دونست که نباید با کفش قرمز به کلیسا برود، اما اونو ندیده گرفت و با همون کفشا وارد کلیسا شد. اون روز دخترک نفرین شد، کفشای قرمز به نظارت چسبیدن و دخترک بدون توقف شروع به رقصیدن کرد. اون نمی تونست کفشا رو از نظارت بیرون بیاره و از فرط خستگی و گرسنگی به مرز مردن رسید.

۱۰ عادت ساده واسه بالا بردن کیفیت زندگی " آموزشی

 

می دونم! شاید بعد از شنیدن این داستان، شمام به حماقت این دخترک خندیده اید یا به نظرتون رفتارش غیرمنطقی بوده. اما نکته مهم قضیه اینه که در زندگی واقعی هم بیشتر ما کارای همین قدر عجیب انجام میدیم، دنبال چیزایی میریم که فکر می کنیم خوشحال مون می کنه؛ متوجه نیستیم، شاید داریم راهی رو طی می کنیم که ارزشش رو نداره یا حتی ممکنه واسه مون خطرناک باشه.

طبق یافته های محققان، افرادی که رضایت شغلی دارن، افرادی نیستن که شغلای رده بالا دارن یا تموم فانتزیای شغلی شون تحقق پیدا کرده. افرادی که رضایت شغلی دارن، خودشون میگن کارشون اونا رو به چیزی که واقعا خواهانش هستن، نزدیک و درنتیجه خوشحال شون می کنه. البته این موضوع به نوع نگاه آدما مربوط می شه. از طرفی مسئله مهم دیگری که هست، عادتای ماست. عادت هامون، ناخودآگاه در زندگی و میزان احساس شادی ما اثر می ذارن.

تحقیقات نشون می ده که دیدن عکس یک فست فود خوشمزه، خیلی راحت افراد رو دچار بی تابی و بداخلاقی می کنه! این واسه این نیس که فست فودها ذاتا این خاصیت رو دارن، بلکه دلیلش اینه که ما در شرایطی به خوردن فست فودا رو میاریم که عجله داریم، زمان کمی واسه غذاخوردن در اختیار داریم، واسه رفع گرسنگی، در حال انجام کار یا رفت و اومد، باعجله فست فود خورده ایم. همینه که وقتی فست فود می بینیم، ناخودآگاه حس می کنیم عجله داریم! سعی نکرده ایم در آرامش از یک وعده غذایی سالم لذت ببریم تا از حالت بی تابی و استرس خارج شیم. پس عادت به خوردن فست فود نه تنها ما رو خوشحال نمی کنه، بلکه ما رو بداخلاق و بی حوصله می کنه!

۱۰ عادت ساده واسه بالا بردن کیفیت زندگی " آموزشی

ما باید در انتخاب چیزایی که دنبال می کنیم خیلی دقیق باشیم، چون عادتامون رو میسازن. عادتایی رو در خودتون بسازین که شما رو در راه درست قرار بدن. عادات به شما کمک می کنن که زندگی تون معنی دار تر و کامل تر شه، این موجب می شه که خودتون رو به بهترین شکل پرورش بدین. ما در این مقاله چند عادت ساده رو به شما می گیم. این چند عادت ساده احساس بهتری به شما میدن و کیفیت زندگی تون رو بهتر می کنن.

۱. از افرادی که باعث فرسایش کیفیت زندگی شما می شن، فاصله بگیرین

۱۰ عادت ساده واسه بالا بردن کیفیت زندگی " آموزشی

اگه فقط دیدن عکس یک ساندویچ خوشمزه شما رو بداخلاق و بی تاب می کنه، تصور کنین افرادی که افکار مسموم دارن، چه تأثیری روی زندگی تون می ذارن! پس هر چه سریع تر از اونا فاصله بگیرین. به احتمال زیاد این افراد از تصمیمی که در موردشان گرفتین، ناراضی می شن. حتی ممکنه به شما اعتراض کنن که به چه دلیل از اونا فاصله می گیرین یا مثل سابق با اونا دوستی ندارین؛ اما به این فکر کنین که اعتراض و ناراحتی اونا، اصلا قابل مقایسه با اثر افکار مسموم شون روی زندگی شما نیس. این افراد مثل شیطان زیر جلد بقیه می رن و با روشای جور واجور به اونا ضربه میزنن. از این به بعد هر بار که یاد کسی افتادید و از حرص خون تون به جوش اومد، تمرین کنین که به جای فکر کردن بهش شخص، به خاطر افراد مثبتی که در زندگی تون حضور دارن، ممنون باشین. این رو بدونین؛ افراد زیادی وجود دارن که واقعا سزاوار توجه و دوستی با شمان، پس کاری که باید بکنین اینه: افرادی رو که واقعا شایسته دوستی با شمان، پیدا کنین و روابط تون رو با افراد مسموم، کمتر کنین.

۲. بردن گوشی موبایل، تبلت و لپ تاپ به تختخواب ممنوع!

۱۰ عادت ساده واسه بالا بردن کیفیت زندگی " آموزشی

خواب نامناسب و بی کیفیت، موضوع مهمیه و بیشتر مردم حتی متوجه اون نیستن؛ پس به میزان بهره وری شون که با داشتن خواب خوب به دست میاد، آسیب میزنن. نور آبی با طول موج کوتاه، نقش مهمی در تعیین ایجاد و خوی شما، سطح انرژی و کیفیت خواب تون اجرا می کنه. موقع صبح، نور خورشید شامل شدت بالایی از این نور آبیه. هنگامی که چشم مستقیما در خطر این نور قرار میگیره، این نور آبی تولید هورمون خواب آور ملاتونین (Melatonin) رو متوقف می کنه و باعث هوشیاری می شه. در بعد از ظهر که تابش خورشید کاهش پیدا میکنه، میزان این نور آبی هم کم می شه. در این زمان بدن با شروع تولید ملاتونین، به خواب احتیاج پیدا می کنه. شبا، مغز شما انتظار روبرو شدن با نور آبی رو نداره و نسبت بهش بسیار حساس می شه. خیلی از دستگاه های محبوب شما مثل لپ تاپ، تبلت و موبایل، از خودشون نور آبی با طول موج کوتاه منتشر می کنن. همین که در خطر نور آبی قرار بگیرین، روند ترشح هورمون ملاتونین بی نظم می شه و توانایی بدن واسه خوابیدن در شب و همین طور کیفیت خواب شما پریشون می شه. همونجوریکه همه شما تجربه کردین، کم خوابی اثرات بدی داره. پس بهترین کاری که می تونین در حق خودتون بکنین، اینه که از دستگاه های مورد علاقه تون پس از صرف شام دل بکنین. البته تلویزیون می تونه مستثنی باشه و واسه خیلی از افراد تازمانی که به اندازه کافی دور از اون نشسته باشن، مشکلی ایجاد نمی کنه.

۳. قدردان باشین

۱۰ عادت ساده واسه بالا بردن کیفیت زندگی " آموزشی

پایه آرامش و خوشحالی قدردانیه. نه ثروت، نه زرق وبرق و نه حتی ماجراجویی یا اتومبیلای پرسرعت، هیچ کدوم تا زمانی که خوشحال نباشید، مهم نیستن. خیلی ساده س!، اگه واسه هرآنچه که دارین قدردان باشین، آرامش دارین.

اینکه شما نمی تونین خاویار بخورین چون گرانه یا نمی تونین غذاتون رو در یک رستوران خیلی شیک صرف کنین، دلیل نمی شه که نتونین از یک وعده غذایی دلچسب لذت ببرین. حتی خوردن یک ساندویچ ساده همراه دوستان تون و یک گپ وگفت اصلاح کننده می تونه لذت بخش ترین وعده غذایی شما باشه. پس خودتون رو با این فکر که حتما باید چیز فوق العاده ای وجود داشته باشه تا شما احساس خوشحالی کنین، گول نزنید. حقیقیت اینه که اگه نتونین واسه همین چیزایی که دارین قدردان باشین و واسه داشتن شون احساس خوشحالی کنین، حتی اگه چیزی که بهش «زندگی خوب» می گین رو هم به دست بیارین، قدرش رو نخواهید دونست.

۴. توجه کنین که همه چیز، همیشه اون طور که به نظر می رسه نیس

این مورد تکمیل کننده ی مورد قبله. شما ناراحتی داشتن زندگی کسی رو می خورید، چون ظاهر زندگی اش به نظر شما بی نقصه؛ اما اون قسمت از زندگی اش که شما نمی ببینن، ممکنه پر از مشکل باشه. خیلی از اوقات چیزایی که به نظر عالی می رسن ممکنه حکم سراب رو داشته باشن و البته برعکسش هم امکان پذیره. کارفرمای شما تصمیم میگیره طرف تون در مجموعه اش رو تغییر بده یا محل دفتر کارتون رو عوض کنه، ممکنه در اول امر، این کار سخت و پرزحمت به نظر برسه و شما از این وضع ناراضی باشین، اما در آخر این تغییر ممکنه تبدیل شه به بهترین اتفاق زمان کاری شما و بعد از یه مدت باعث ارتقای شما در شغل تون شه. شما نه علامه دهر هستین نه پیشگو، پس در رو واسه تعجبایی که زندگی ممکنه واسه تون تدارک دیده باشه، باز بذارین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۰ عادت وحشتناکی که خوشبختی شما رو از بین می برد

۵. شروع کنین، حتی اگه فکر می کنین ممکنه شکست بخورین

۱۰ عادت ساده واسه بالا بردن کیفیت زندگی " آموزشی

خیلی از نویسندگان ساعتای طولانی رو واسه افکار بکری که درباره شخصیت پردازی و پی رنگ داستان شون به ذهن شون می رسه، صرف می کنن. حتی ممکنه کاغذ پشت کاغذ، واسه نوشتن پیش نویس داستان و کاراکترها یا زمینه چینی واسه داستان اصلی پر کنن، در حالی که میدونن قرار نیس هیچ کدوم از این صفحات به عنوان جزئی از داستان در کتاب آورده شه. اونا این کار رو انجام میدن چون میدونن ایده ی ساده واسه تبدیل شدن به داستان، احتیاج به پردازش بیشتر داره. پس شروع می کنن و وقت می ذارن، حتی اگه در میونه ی کار به بن بست برسن و از نوشتن داستان مورد نظر، صرف نظر کنن.

بیشتر ما زمانی که می خواهیم راهی رو شروع کنیم راحت ترین کار واسه مون منصرف شدن و هیچ کاری نکردنه، چون فکر می کنیم چیزی که به ذهن مون رسیده عالی نیس و آخرش خوب از آب در نمیاد. اما چه جوری می تونین بفهمین از پس چیزی خوب برمی آیید یا نه وقتی اصلا شروعش نکنین و ایده تون رو کامل نکنین؟

جودی پیکو (Jodi Picoult) نویسنده، به طور خلاصه در مورد ی اهمیت پرهیز از کمال گرایی در یک جمله می گه:

«شما می تونین یک نوشته بد رو دوباره ویرایش کنین، اما نمی تونین چیزی رو که هنوز نوشته نشده، ویرایش کنین.»

 

 

۶. نظم داشته باشین

واسه بالا بردن کیفیت زندگی بهتره منظم باشین. به نظر من یکی از منابع واقعا کم پیدا، زمونه. شما کسی رو می شناسین که بگه خیلی وقت داره؟ با این حال، همه ما همیشه به خاطر بی نظم بودن و سازماندهی نادرست، زمان زیادی هدر میدیم. مثلا خیلی اوقات وسایلی رو که لازم داریم خیلی راحت پیدا نمی کنیم و کلی وقت باید واسه پیداکردن شون صرف کنیم. پیشنهاد می کنم محلی رو واسه گذاشتن چیزای کوچیک که خیلی راحت گم می شن و از دید مخفی می مونن، اختصاص بدین؛ مثل یک جعبه ی کوچیک یا یک کشو ی مخصوص، در این صورت خیلی زود پیدایشان می کنین.

محل مخصوصی رو واسه مدارک و کاغذهای مهم در نظر بگیرین، می خواد یک یادداشت اجازه نامه واسه گردش علمی بچتون باشه که باید صبح با خودش به مدرسه ببره یا یک صورت حساب تاریخ گذشته، همه رو به ترتیب تاریخ یا اولویت زمانی منظم کنین تا هر وقت که به اونا احتیاج داشتین، خیلی راحت پیدایشان کنین. وگرنه اگه چیزی لازم داشته باشین، جدا از اینکه اینکه باید کلی وقت واسه پیدا کردنش صرف کنین، کلی از وقت تون رو هم باید به منظم کردن چیزایی که بهم ریختین، اختصاص بدین.

۷. چیزایی رو پیش خودتون نگه دارین که با احساسات شما هماهنگ هستن

چیزی دارین که همیشه یاد آور یک موضوع یا یک خاطره باشه و احساس خاصی به شما می ده؟ دوست دارین تا ابد اونو نگه دارین؟

چیزایی که به اونا علاقه دارین و نگه شون می دارین، بیان کننده ی شخصیت شمان. سعی کنین چیزایی رو نگه دارین که با روحیه ی شما هماهنگی دارن و از طرفی احساس خوبی به شما میدن. حتما یک محل خاص واسه نگه داشتن این چیزها داشته باشین؛ حتی اگه این محل خاص یک صندوقچه ی کوچیک باشه.

۸. زمانی رو به «خودتون» اختصاص بدین

همه ما اختصاص دادن زمان مشخصی به خودمون رو شوخی می گیریم و بهش اهمیت نمی دیم. اما این زمان اختصاصی، واقعا چه جور چیزیه ؟ این زمان، وقت مشخص واسه فعالیت هاییه که با انجام اونا ما حس می کنیم بهترین کار رو واسه خودمون انجام دادیم. زمانی که هیچ ماسکی روی صورت مون نیس و همانی هستیم که باید باشیم. ممکنه این وقت اختصاصی، حاضر شدن واسه دویدن یا رقصیدن یا حتی فریادزدن با صدای بلند باشه. در هر صورت، زمانی رو واسه تجربه این لحظات در نظر بگیرین. این کار فوق العاده جوون تون می کنه.

۹. در زمانی که لازمه، خیلی روشن «نه» بگید

۱۰ عادت ساده واسه بالا بردن کیفیت زندگی " آموزشی

تحقیقات در دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو نشون می ده سخت تر از اینکه شما بخواهید بگید «نه»، تجربه چیزایی مثل ترس، فرسودگی شغلی و حتی افسردگی به دلیل ناتوانی در نه گفتنه. همه اینا باعث تضعیف کنترل شما روی خودتون می شه. «نه گفتن» واسه خیلی از افراد یک رقابت بزرگ واسه تقویت حس خودداریه. «نه» یک کلمه قدرتمنده که نباید از به کار بردن اون بترسید. زمانی که وقت «نه گفتن» است، افراد با هوش هیجانی بالا از گفتن عباراتی مثل: «فکر می کنم نمی تونم» یا «مطمئن نیستم که بتونم» پرهیز می کنن، اونا روشن و راحت میگن: «نه، انجام نمی دم». به خاطر تموم تعهدات مهمی که هم حالا دارین، به تعهد جدید نه بگید تا فرصت داشته باشین تعهدات مهم خودتون رو با موفقیت به انجام برسونین.

فقط به خودتون یادآوری کنین که «نه گفتن»، نشون دهنده ی کنترل کامل شما روی خودتونه. اگه الان از انجام کاری که نمی خواهید انجامش بدین پرهیز کنین، می تونین در آینده کنترل بهتری روی خودتون داشته باشین. این کار اثرات منفی قبول تعهدات بیشتر از حد رو از بین می بره و در آخر شما حس خوبی نسبت به خودتون دارین.

۱۰. بهش دسته از اهداف تون بچسبید که واقعی هستن

۱۰ عادت ساده واسه بالا بردن کیفیت زندگی " آموزشی

اهداف بزرگ، ترسناک و جسورانه، می تونن فوق العاده الهام بخش باشن؛ البته تا زمانی که در راه رسیدن به اونا، شکست نخورید. چون همین که شکست بخورین، به جای الهام گرفتن از اون اهداف، با ناامیدی اونا رو آزاد می کنین. البته اصلا منظورم این نیس که به طرف اهدافی که باعث حرکت رو به جلوی شما می شن یا شما رو به رقابت میکشن، نرید. فقط دارم حرف میزنم بهش دسته از اهداف تون بچسبید که امکان موفقیت تون بیشتره، یا اگه هم نمی تونین از بلندپروازی تون دست بکشین، کمه کم باید جرأت مقابله با شکست رو داشته باشین و زود جا نزنید.

سخن آخر اینکه شخصیت شما با نگاه هاتون و اینکه چیجوری و واسه چه چیزایی وقت می ذارین شکل میگیره و شادی واقعی هم یعنی همین.

از جست وجوی چیزایی در بیرون از خودتون که «فکر می کنین» خوشحال تون می کنه، دست وردارین. درک کنین که آرامش و شادمانی در درون شماس و اگه نتونین در درون تون خوشحال باشین، هیچ چیزی بیرون از خودتون، نمیتونه واقعا احساس خوبی در شما بسازه.

 


دسته‌ها: آموزشی